ZU Zavod za javno zdravstvo USK Preporuke za škole u kontekstu COVID-19 za školsku 2020/21

Uvod

suzbijanju širenja  COVID-19 zatvaranje škola bila je jedna  od  najčešće  primjenjenih intervencija. Do sredine aprila, 192 zemlje u svijetu zatvorile su škole, utječući na preko 90% učenika svijetu (1). studiji Augera suradnikazatvaranje škola je bilo povezano sa relativnom promjenom incidenci/sedmica za -62%(95%Cl,-71%do-49%) (2).

Zatvaranje škola diljem  svijeta kao odgovor  na  pandemiju  uzrokovanu  virusom COVID-19 predstavlja nezabilježen rizik po obrazovanje, zaštitu i blagostanje djece.

Prekid nastave može   imati   ozbiljne   posljedice   po   sposobnost   djece   da   uče.   Što   duže   društveno   marginalizovana   djeca   odsustvuju   iz   školato    su   veće    šanse da   se   neće   vratiti   u   njih.  Duži period obustave rada škola utiče i na pružanje drugih osnovnih usluga,kao što su imunizacija, posluživanje užina

zaštita mentalnog zdravlja i psihosocijalna podrška a nedosatak interakcije s vršnjacima i narušavanje rutine mogu izazvati i stres i anksioznost (3). Negativni efekti zatvaranja po sigurnostblagostanje i učenje djece su dobro dokumentirani. 

Prekid pružanja usluga školovanja ima i ozbiljne dugoročne posljedice po ekonomije i društvakao što su produbljivanje nejednakosti, pogoršanje opšteg zdravstvenog stanja i slabljenje društvene kohezije (3).

Ipak,  ponovno  otvaranje škola  se  mora  izvesti  na  siguran  način  i biti  u  skladu  s općim javnozdravstvenim odgovorom zemlje na COVID-19, uz poduzimanje svih razumnih mjera zaštite učenika, studenata, nastavnika, drugog osoblja, te članova njihovih obitelji. Pri tome obavezno treba voditi računa epidemiološkim drugim kontekstualnim faktorima. U Federaciji Bosne i Hercegovine, zaključno sa 14.8.2020., u osam kantona je zabilježena 7-dnevna incidenca/100.000 COVID-19 preko 30.

Kada, gdje i koje škole ponovo otvoriti i na koji   način Odluke o ponovnom otvaranju škola iziskuje širu diskusiju svih zanteresiranih strana, radi sagladevanja svih aspekata vezanih za siguran nastavak obrazovnog procesa. Nadležna ministarstva obrazovanja moraju izvršiti procjenu na koji način se u svakom pojedinačnom kontekstu modelu može doprinjeti učenju blagostanju, te zaštiti od faktora rizika koje sa sobom nosi ponovno otvaranje škola,i majući vidu da rizici širenja COVID-19 koji se vezuju uz pohađanje nastave nisu u potpunosti utvrđeni.

Naučna istraživanja pokazuju različite rezultate kada je u pitanje COVID-19 zaraza kod djece. Posebno kada je u pitanju prenošenje COVID-19 među djecom, i sa djece na odrasle. Macartney i kolege su studiji sprovedenoj Australiji našli da je školama gdje se desilo da zaraženi učenici prisustvuju nastavi sekundarni attack rate (AR) u većini slučajeva iznosio od 0 do 1,2%, dok je samo jednoj školi bio visok (35,1%) (4). Heavey autori studiji sprovedenoj Irskoj nisu našli nijedan slučaj sekundarnog prenosa COVID-19 školama među 1025 kontakata (5).Jedini slučaj prijenosa zabilježen u studiji je bio između odraslih osoba u radnoj atmosferi, ali izvan škole. Ali, obje ove studije rađene na manjem uzorku i u ranoj fazi pandemije.

U suprotnosti sa ovim studijama su dvije povezane studije sprovedene u Francuskoj, gdje su autori našli visok IAR međuu čenicima osobljem srednjim školama (38%i59%), znatno niži među roditeljima, braćama i sestrama (11% i 10%) (6), i još niži IAR u osnovnim školama među učenicimaosobljem ili ukućanima (10%) (7).osnovnim školama također nisu našli ubjedljive dokaze za sekundarni prijenos zaraze (7). Istraživanje iz Južne Koreje pokazalo je da je visok prijenos unutar kućanstva bio ukoliko je indeks slučaj bio dobi između 10 19godina (19%(8), odnosu na mlađi uzrast (5%).

Početak nastave tokom pandemije COVID-19 moguće je sprovesti na više načina.Otvaranje škola punom kapacitetu nosi najvećrizik od prenosa COVID-19 nastajanja žarišta, te širokog prijenosa u zajednici. Ovaj rizik bi se mogao smanjiti provođenjem higijenskih i epidemioloških mjerameđutim zbog ograničenih kapaciteta, kao problema kontroli ponašanja djece i adolescenata to bi bilo teško. Istraživanje  žarišta  COVID-19  u srednjoj školi  u  Izraelu, nastalog  nakon  otvaranja škola  u nestabilnoj epidemiološkoj situaciji, ukazuje na opasnost ovakvog pristupa, posebno kako rezultati istraživanja pokazuju, prisutnost velikog broja đaka razredu (35-38), kao nedovaljan prostor po đaku (1,2-1,3 m2). To je za posljedicu imalo nemogućnost održavanja fizičke distance, koja je neophodnazakontrolu COVID-19 (9).

Potpuni   prelazak  na  alternativne   vidove  nastave,   putem  medija  i  online,  u    trenutnom epidemiološkom kontekstu uzrokovanom pandemijom COVID-19 nosi najmanji rizik, međutim zbog gore navedenih razloga ovo ne može biti jedino prihvatljivo rješenje, a za neke uzraste je i potpuno  nesprovodivo.

Kombinacija ovih dvaju pristupa izgleda kao najoptimalnija varijanta. Otvaranje škola za određene uzraste, uzmanji broj đaka grupi, ograničenu interakciju đaka osobljate strogo pridržavanje higijensko-epidemioloških mjera. Uz ovo će također biti potreban pojačan epidemiološki nadzor u zajednici, što podrazumjeva adekvatan odgovor zdravstvenog sistema, dostupnost testiranja i praćenje kontakata.

Prema dostupnim  podacima  smatramo  da je  najbolje  preporučiti  otvaranje škola  za đake do četvrtog, uz pridržavanje preporučenih općih i specifičnih mjera za sprječavanje širenja COVID-19. Izuzetnomoguće je otvaranje škola za đake od petog do devetograzredaukoliko se radi o školama manjih kapaciteta, odnosno manjeg broja učenika, a uz procjenu škole i nadležnih tijela kantona. Za srednjoškolce preporučuje se održavanje nastave što više na daljinu, u školama izvoditi samo praktičnu nastavu u manjim grupama (škole koje imaju praksu) i uz pridržavanje svih  higijensko-epidemioloških  mjera. Također,  moguće  je  razmotriti  održavanje  nastave  u učionici samo za učenike prvih razreda srednje škole.

Preporuke za sigurno održavanje  nastave  u kontekstu  COVID-19

Edukacija i organizacija

Educirati osobljeroditelje učenike COVID-19, uključujući simptome. komplikacijekako se prenosi kako spriječiti prijenos.Budite informirani COVID-19 putem uglednih izvora kao što su zdravstvene ustanoveSvjetska zdravstvena organizcija (SZO), UNICEF. Budite svjesni lažnih informacija/mitova koji mogu kružiti usmenim putem ili online.

Educirati svo osoblje i učenike, kao i u što većoj mjeri roditelje o mjerama za sprječavanje širenja COVID-19, kao i o važnosti istih. Ažurirati ili razviti planove za vanredne situacije u školi. Ovi planovi moraju uključivati odgovorne osobeaktivnosti koje se trebaju poduzeti slučaju da neko od đaka,osoblja ili njihovih ukućana bude bolestan, sa sumnjom na COVID-19; kao i određenu prostoriju   ili područje za izolaciju  oboljelog.  Plan  treba  uključivati  kontakt  s  lokalnom  nadležnom zdravstvenom ustanovom, kojima se osoblje škole treba obratiti u gore navedenom slučaju, kao i sa roditeljima. Bez obzira na koji način počne nastava, planirati modele održavanja nastave za đake koji moraju biti u samoizolaciji, kao i za roditelje i đake koji spadaju u ugrožene skupine (hronične bolesti). Planirati programe mentalne podrške i voditi računa o mentalnom zdravlju osoblja i đaka tokom pandemije.

Osnovni principi prevencije

Osnovni principi: nošenje maski za đake (mlađa djeca trebaju nositi masku izvan učionicene za vrijeme nastave), nošenje maski za nastavno i drugo osoblje, održavanje adekvatne fizičke udaljenosti, održavanje higijene ruku. Preporučuju se platnene maske,koje treba redovito prati.

Učenici, nastavnici i ostalo osoblje trebaju ostati kući ako oni ili neko od njihovih ukućana ima simptome povezane sa COVID-19 (glavni simptomi su povišena tjelesna temperatura, kašalj, gubitak čula njuha/okusa, malaksalost; drugi simptomi: bolovi, glavobolja, konjuktivitis, proljev, osip na koži).

Đaci, nastavnici i ostalo osoblje trebaju ostati kući ukoliko su pozitivni na COVID-19 ili su u izolaciji. Ostati kući i ukoliko su nedavno bili u kontaktu sa osobom oboljelom od COVID-19. Kroz edukaciju  osoblja,  đaka  i roditelja  preporučiti da se budno  motri  zdravstveno stanje,  a posebno mogući znaci COVID-19, i da se pravovremeno kontaktiraju nastavno osoblje u školi i nadležne zdravstvene službe. Relevantne informacije mogu se naći na stranici Zavoda za javno zdravstvo  FBiH (http://www.zzjzfbih.ba).

Škole moraju osigurati redovno pranje ruku vodom i sapunom, dezinfekciju ruku sredstvima na bazi alkohola (min 60%). Na mjestima za pranje/dezinfekciju ruku staviti slikovne upute ili osigurati prisustvo osoblja za nadzor.

Čistiti i dezinficirati školske zgrade, učionice i posebno sanitarne čvorove najmanje dva   puta    dnevno ,   posebno   površine   koje   mnogi   dodiruju   (ograde,   stolovi,   sportska  opremaručke na vratima prozorima,igračke,pomagala za učenje si.)Za čišćenje koristiti standardna sredstva za čišćenje, za   dezinfekciju   prostorija   preporučuju   se    preparati  na bazi hlora.Sva ova sredstva koristiti prema uputstvu proizvođača.

Neophodno je osigurati adekvatno provjetravanje prostorija školiKada god to vremenske prilike  dozvoljavaju    preporučuje    se   da   određen   broj   prozora   ili     vrata    u   prostorijama kojima se boravi budu otvoreni, u suprotnom otvoriti ih za vrijeme odmora i između smijena. Voditi računa o sigurnosnim zdravstvenim rizicima.

Organiziranje obroka u školama se ne preporučuje. Đaci trebaju nositi vlastitu užinu, i jesti   u razredu, umjesto u menzi ili drugim zajedničkim prostorijama.

Organizacija produženog boravka osnovnim školama se ne preporučuje.Ukoliko je neophodno istu organizirati onda preporučujemo da to bude u stalnim grupama do 10 đaka, da svaka grupa boravi odvojenoj prostoriji da se onemogući miješanje između grupa.

Ako postoji organiziran prijevoz za đake, vozači trebaju primjenjivati sve preporuke za javni prijevoz i educirati roditelje i đake o važnosti pridržavanja ovih mjera u prijevozu. Savjetovati roditelje i đake da izbjegavaju korištenje gradskog javnog prijevoza kada god je to moguće.

Škole moraju promovirati održavanje minimalne fizičke udaljenosti od 2 m.

Učenici ne treba da koriste tuđi radni pribor niti udžebenike.

Razmjenu radnog materijala škole (školski dnevnici i druge knjige za evidenciju) između uposlenika škole treba minimizirati, te takav materijal redovno dezinficirati.  

Preporučene mjere za održavanje fizičke distance uključuju:

Organizirati   početak   i  završetak  nastave  svaki  dan   tako  da   u  hodnicima   i   na ulazima/izlazima bude u isto vrijeme prisutan što manji broj đaka.

Smanjiti broj đaka u grupi/razredu na što manji broj (10-15 đaka po odjeljenju/grupi) i onemogućiti nepotrebno miješanje između grupa/razreda. Udaljenost između mjesta za sjedenje mora biti najmanje 2 m.

Ukinuti veliki odmor, a tokom malog odmora između časova đaci ne bi smjela napuštati učionice.

Skratiti časove na 30 minuta ograničiti broj časova dnevno (do5).

Otkazivanje okupljanja, sportskih igara i drugih događaja koji stvaraju gužve.

U sklopu  tjelesnog odgoja  preporučuje se izvođenje samo  individualnih vježbi, te iste organizirati na otvorenom prostoru kada to dopuštaju vremenske prilike.

Postupanje u slučaju pojave sumnje na COVID19 :

Za učenike:

Svi roditelji su dužni da svakodnevno svom djetetu, učeniku, prije dolaska na nastavu izmjere tjelesne temperaturu.

U slučaju pojave bilo kakvih ranije navedenih simptoma kod učenika tokom boravka u školi (glavni simptomi su povišena tjelesna temperatura, kašalj, gubitak čula njuha/okusa, malaksalost; drugi simptomi: bolovi, glavobolja, konjuktivitis, proljev, osip na koži), uz poduzimanje svih koraka iz Kriznog interventnog plana ustanove,  ističemo naredne korake:

- Hitno izolovanje djeteta u posebnu prostoriju predviđenu za ovu namjenu

- zaduženi uposlenik škole je dužan da odmah obavijesti roditelje zbog preuzimanja učenika, nakon čega će isti uposlenik odmah kontaktirati i nadležnu službu u Domu zdravlja (HES ili Hitna pomoć) koja će dati daljnje smjernice za postupanje sa djetetom  

- nadležni ljekar, nakon pregleda učenika, donijet će odluku o daljnjem tretmanu. U slučaju sumnje na COVID19, dijete će biti prioritetno testirano.

- U istom odjeljenju će se obratiti dodatna pažnja na zdravstveno stanje ostalih učenika u narednom periodu.   

- U slučaju potvrde pozitivnog rezultata na COVID-19 kod izolovanog djeteta, nadležni epidemiolog će ustanovi dati daljnje smjernice o postupanju za daljnje izvođenje nastave u istom odjeljenju.

Za uposlenike:

U slučaju pojave bilo kakvih ranije navedenih simptoma kod nastavnika i ostalih uspolenika tokom boravka u školi (glavni simptomi su povišena tjelesna temperatura, kašalj, gubitak čula njuha/okusa, malaksalost; drugi simptomi: bolovi, glavobolja, konjuktivitis, proljev, osip na koži), uz poduzimanje svih koraka iz Kriznog interventnog plana ustanove,  ističemo naredne korake:

- Isti je obavezan odmah napustiti ustanovu

- Isti je obavezan hitno telefonskim putem najaviti se svom porodičnom ljekaru radi pregleda i daljnjeg postupanja.